U okviru projekta „Zajedno u različitosti“ (Erasmus +) od 22. 4. do 28. 4. 2018. odvijala se druga mobilnost učenika. Nositelj ovog projekta je OŠ Josipa Kozarca iz Lipovljana dok su partner u ovom projektu škole iz Bugarske, Poljske i Rumunjske. Nakon što je škola iz Lipovljana početkom prosinca bila domaćin prve mobilnosti, učenike i učitelje sada je ugostila škola iz Berkovitse u Bugarskoj.
Tijekom putovanja prema Bugarskoj 7 učenika i 5 učitelja OŠ Josipa Kozarca posjetili su Beograd, Đerdapsku klisuru, te Lepenski vir.
Prvi dan posjeta domaćini iz 1. OU „Nikola Yonkov Vaptsarov“ dočekali su svoje goste s prigodnim programom dobrodošlice te ih upoznali sa školom i užim centrom svoga mjesta. U poslijepodnevnim satima učenici iz svake zemlje prezentirali su svoju gastronomiju. Domaćini su pripremili i radionicu njihovih tradicijskih plesova. Nije nedostajalo ni sportskih aktivnosti na otvorenom kao ni šaljivih igara za upoznavanje i međusobno druženje.
Drugi dan je započeo odlaskom u školu u kojoj su domaćini prikazali sat manjinske kulture Karakachani. Karakachani su etnička manjina koja živi na području Grčke, Makedonije i Bugarske. Prema antropološkim istraživanjima oni su jedan od najstarijih naroda u Europi i na Balkanskom poluotoku. Govore starogrčki jezik i pravoslavne su vjere. Postoje različite priče i legende o njihovim korijenima, običajima i načinu života od kojih ni jedna nije zapisana već se prenosi usmenom predajom. Živjeli su kao nomadi, uzgajali su ovce, prodavali mlijeko, meso i vunu, a odijevali su se u tešku crnu odjeću. Njihovo ime dolazi od turske riječi koja ima značenje „crni bjegunci“. Danas u Bugarskoj ima više od 2500 Karakachana. Žive kao bugarski stanovnici, ali su očuvali svoje stroge moralne vrijednosti, snagu duha i vjeru u Boga. Učenici polaznici satova Karakachanske kulture, prikazali su scensku igru u kojoj objašnjavaju odnose u obitelji i moralne vrijednosti koje obitelj podrazumijeva.
Nakon prikazanog, održan je radni sastanak za učitelje, na kojem je provedena analiza sata uz razmjenu iskustava u područjima izučavanja jezika i kulture nacionalnih manjina, upotrebom različitih metoda i oblika rada kao i različitih primjenjivih modela.
U isto vrijeme provedena je gastro-radionica u kojoj su se učenici okušali u pripremanju tradicijske hrane – banica i šopska salata.
Treći dan su domaćini organizirali cjelodnevni izlet u Sofiju, glavni grad Bugarske.
Četvrti dan boravka domaćini su u svojoj školi upoznali goste s kulturnim obilježjima još jedne nacionalne manjine, Roma. Prikazali su izuzetno atraktivan i zanimljiv nastavni sat upoznavanja sa svojim najvažnijim blagdanom, Đurđevdanom. To je romski, ali ujedno i bugarski blagdan koji se slavi svake godine 6. svibnja. Blagdan je dobio ime po svetom Georgiju, zaštitniku pastira i ovčara te vojnika i ratnika. Taj dan predstavlja završetak zime i početak proljeća. Običaj je da se toga jutra djeca, ali i neudane djevojke, umivaju rosom kako bi ostali zdravi i lijepi. U kuću se donosi janje i na glavu mu se stavlja vijenac cvijeća te ga se nudi solju što je znak plodnosti i obilja. Također se priprema tradicionalni obredni kruh koji je simbolično ukrašen te je zajedno sa zelenim povrćem, sirom i mlijekom poslužen na stolu svake obitelji.
Osim navedenih đurđevdanskih običaja učenici su scenski prikazali šaljivu priču koja prikazuje odnose mladih Roma prema starima u obitelji. Posebno zanimljiv dio sata je bila mogućnost kušanja, ali i pripreme obrednog kruha na tradicionalan način uz pomoć roditelja romskih učenika.
Posljednji dan boravka gosti su proveli planinareći obližnjim planinama, kroz video uradak prisjetili se svih aktivnosti proteklih dana.
Boravak u Bugarskoj je za sve bilo je jedno vrlo korisno i prelijepo iskustvo te s nestrpljenjem očekujemo novi susret u Poljskoj.